ARKISTO

TAIDETTA SATEENKAARISENIOREILLE

Todellisuuden tutkimuskeskus tuottaa Taidetta Sateenkaarisenioreille-hanketta vuonna 2023-2024. Hanke tehdään tiiviissä yhteistyössä Sateenkaariseniorit ry:n kanssa. Hanketta rahoittaa Helsingin kaupunki.

Taidetta Sateenkaarisenioreille-hanke luo yhteisöä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta +60-vuotiaille queer ja transihmisille taidetyöpajojen sekä taidelähtöisten kotikäyntien muodossa.

Taidetta Sateenkaarisenioreille-hanke tarjoaa tanssi-, musiikki ja tarinatyöpajoja sekä taidelähtöisiä kotikäyntejä. Ja tuottaa esityksen, Crush[ing], joka yhdistää Queer Dance Group-tanssiyhteisön eri-ikäisiä tanssijoita sekä senioriryhmiä.

Crush[ing] -ulostulo tapahtuu keväällä 2024.

LISÄTIEDOT TYÖPAJOISTA TÄÄLTÄ!

ILMOITTAUDU MUKAAN TÄÄLTÄ!

CRUSH[ING]-KOTIKÄYNNIT

Kotikäynneillä keskustellaan ihastumisesta, rutistamisesta, rutistumisesta, yksin ja yhdessä olemisesta.

• Kysy kotikäynti ajoista suoraan Eeviltä

LISÄTIETOJA sähköpostitse tai puhelimitse:
eevi@todellisuus.fi / 041 314 6861

Yst.     Eevi Tolvanen (they/them)
Hanketuottaja/Project Producer
Todellisuuden tutkimuskeskus/Reality Research Center
Kaasutehtaankatu 1/33
FI-00540 Helsinki

Etäryhmien historiaa

Maailmanlaajuinen PANDEMIA iski myös suomeen maaliskuun 13 päivänä suomi sulkeutui ... Pandemian myötä kehittelimme uskalliaasti etätoimintaa etä videoyhteyksin. Sateenkaariseniorit olivat ensimmäinen ryhmä Setalla joka otti etäryhmän käyttöön.

4 vuotta on tälläisenä pakko digi kaudella jo pitkä aika, ja se on tuonnut etäryhmät isoksi osaksi toimintaamme.

Etäyhteyksin myös 23.06 2021 perustimme Sateenkaariseniorit ryn.

Tässä 10 tapaamiskertojen ohjelmia  muisteluun kolmenvuoden ajaltamme- Alkuun kokoonnuttiin kerran kuussa ja nykyisin joka viikolle on vähintäin yksi  etäryhmä joka on saavuttanut osallistujia  myös eripuolilta maailmaamme joka  on helppoa ja ilmaista digi-verkkoalustoilla.... Tapahtumakalenteriin päivitämme ryhmät ja muut tapahtumat .Etäryhmiim sähköpostin kautta välitämme  linkit . Turvallisentilan periaatteita noudattaen  joka etätapaamiseemme laitamme uudet linkit ilmoittautuneilla.

Alla kuvagalleria etätyhmiemme erillaisista ohjelmista. Eivät ole missään aikajärjestyksessäkään...

Viikon lopulla saimme myös varmistuksen että aloitamme

Vanhustyön keskusliiton kanssa yhteisen projektin Oulun suunnassa Pohjois- pohjanmaan hyvinvointialueella.

Etsivä vanhustyön kautta Pohjois pohjanmaan hyvinvointialueella (OULU )  sateenkaarevaa etsivää hakua ikääntyneiden  vähemmistöön kuuluvien kokemaan yksinäisyyden kartottaniseen ja ja sen tunteen helpottamiseen sekä vertaissesti kohtaamiseen . Löytää ja opastaa pääsemään mm vertaisryhmiimme, sekä myös palveluiden mahdollisuuden tuomiseen arkeen kunkin tarpeita huomioiden.

Projektista lisää hyvin pian  miten saadaan asia tuotua alueella hyvin esiin ja pystyttäisiin kohtaamaan yksinäisyydestä kärsiviä sateenkaarevasti ikääntyneitä.

Hienoa että olemme saanneet mukaan todella tärkeän yhteistyö kumppanin.

Stean rahoitus asialle on nyt saatu.

Qaareva ryn järjestämä 2023 QUEER GALA n äänestys on päättynyt . Tulokset ja kunniamaininnat jaettu Lauantaina 02.12 2023  Aleksanterinkadun  Valkoisessa  Salissa  -

Puhtaasti yleisöäänet ratkaisi  ehdokkaiden sijoittumisen eri kategorioissa.

Sateenkaariseniorit olivat ehdokkaana yhdessä kategoriassa.

VUODEN QUEER JÄRJESTÖ 2023

Tulos julkaistiin GAALA ILLASSA.

Oli upeeta ja ennalta arvaamatonta että voitimme kisan.

Tanjan kanssa otimme palkinnon vastaan. ( Kunniakirja )

Pääministerimme Sanna Marin osallistui myös Pride kulkueeseen ja puisto juhlaan .

Oli ilo saada hänet mukaan yhteiseen kuvaan muistoksi tänän vuoden 2022 Helsinki Pridestä .

Transtaustainen Tanja von Knorring kertoo, miltä on tuntunut kuunnella keskustelua translaista: ”Olen väsynyt kuulemaan asiattomuuksia”

Keskustelu on ollut ala-arvoista ja asiattomuudet ovat kohdistuneet juuri transnaisiin, järjestöaktiivi kertoo.

Masentavaa ja käsittämätöntä.

Näin luonnehtii keskustelua translaista Tanja von Knorring. Hän on puheenjohtaja transnaisten Transfeminiinit-järjestössä, jota hän on ollut perustamassa. Hän on myös sosiaali- ja terveysministeriön uutta translakia valmistelevan seurantatyöryhmän jäsen.

– Tämä on ollut hyvin rankkaa. Olen väsynyt kuulemaan asiattomuuksia, transtaustainen von Knorring sanoo.

Translaista eduskunnassa käyty keskustelu oli niin rajua, että pääministeri Sanna Marin (sd.) pyysi anteeksi kuuntelijoilta. Myös somessa ja netin palstoilla keskustelu on ottanut kovia kierroksia.

Tanja von Knorringin mukaan keskustelu kaiken kaikkiaan on ollut ala-arvoista. Asiattomuudet ovat kohdistuneet juuri transtaustaisiin naisiin.

– Tämä on ollut hyvin masentavaa monelle. Transnaisena olen kuunnellut epäilyjä armeijan välttämisestä tai naisten pukuhuoneeseen pääsemisestä.

Tällaiset pelot ovat olleet von Knorringin mielestä absurdeja ja uhkakuvat ovat hänestä asiayhteyksistä irrotettuja. Samaa ovat sanoneet asiantuntijat.

– Joku voi ajaa ajokortin vain vahingoittaakseen muita, hän rinnastaa.

Pitkä vääntö laista

Transsukupuolisilla syntymässä kirjattu sukupuoli ei vastaa heidän omaa sukupuoli-identiteettiään. Merkintä sukupuolesta näkyy jokaisessa virallisessa asiakirjassa esimerkiksi henkilötunnuksen kautta sekä passissa.

Aiemmin sukupuolen vahvistamista varten on pitänyt käydä läpi pitkä lääketieteellinen prosessi. Uudessa laissa siihen riittäisi kirjallinen hakemus.Nykyisen lain mukaan transsukupuolisilta vaaditaan todistusta lisääntymiskyvyttömyydestä, jotta he voivat vahvistaa oikean sukupuolensa juridisesti. Tämä vaatimus poistuisi.

Aiemmin sukupuolen vahvistamiseen on vaadittu myös psykiatrinen arvio, jota ei enää vaadittaisi.

Translaki etenee eduskunnassa pitkän väännön jälkeen. Translain uudistusta koskeva mietintö valmistui sosiaali- ja terveysvaliokunnassa torstaina.

”Ei se ole muilta pois”

Tanja von Knorring muistuttaa, ettei kukaan lähde kevyesti prosessiin eikä sitä tehdä hetken mielijohteesta. Pelkästään pankkikorttien ja muiden vastaavien korttien uusiminen voi viedä vuosikausia.

Tanja von Knorring pyrkii eduskuntaan vihreiden listalta Pirkanmaalta. Hän olisi toivonut, että myös eduskunnan puhehenkilö olisi rajoittanut keskustelun sävyä.

– Mitä jos keskustelu olisi koskenut esimerkiksi maahanmuuttajia? Olisiko tällainen keskustelu ollut sallittua?

Hän ei tiedä, mitä muuta vähemmistöä on kohdeltu näin kaltoin.

– Ei se ole muilta pois, että saamme oikeudet. Meille sen sijaan tämä on erittäin tärkeä asia.

Transfeminiinit saivat järjestönä juuri rahoituksen toiminnan järjestämiseen sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta. Von Knorringin mukaan vertaistuelle on suuri tarve.

Sateenkaariseniorit yhdessä nuorten kanssa Järvenpään Kirjaston ETKOISSA Keski Uudenmaan  PRIDEssä

Olipa antoisa ja upea Keski Uudenmaan Priden etkot Järvenpään kirjastossa.

Tanjan pitämä työpaja "Sateenkaariseniorit ja monisukupolvisuus"-Interaktiivinen keskustelu ja tyopaja aloitti iltapäivän Tyyne Tuulio salissa.

Sieltä jatkettiin Kirjailija esittelyyn ja haastatteluun Kirjaston keskelle . Esillä oli Tiina Tuppuraisen teokset kirjailijan itsensä kertomina. Mahtavaa kuulemista kirjojen kirjoittamisesta . Häneltä on ilmestynyt useita kirjoja vähemmistön tarinoita joista osalla on oikeat persoonat esikuvina ja osassa on ihan fiktiivisiä personia tehtynä haastatelujen innoittamana. Tuottelias kirjailijan soljuvat tekstit luovat mielenkiintoisen osan rohkeudesta , intohimosta ja ihan elämästä.

Etkot päättyivät monisukupolviseen keskusteluun vähemmistönä olemisen elämästä historiasta . menneistä tästähetkestä sekä tulevaisuuden toiveist . Monipuolinen keskustelu toi sukupolvien samankaltaisen ja eritasoisen elämisen ihanuuden ja vaikeudet kuulijoiden eteen Kirjastosalin keskipisteeseen.

Onnistunut ensimmäinen etkot toivat toiveet ensivuoden Prideen.

Sateenkaariseniorit kiittävät Järvenpään kaupunkia sekä Järvenpään Kirjastoa upeista puitteista toteuttaa yhteistyössä Keski Uudenmaan Priden avauksena olleet ETKOT.

Antti Kauppisen Homo tutka tulossa kuunteluun  Yle Areenassa 4.10 alkaen.

Huippumalli, taidekoordinaattori, nahkahomo ja palstaviljelijä Antti Kauppinen vie homo-odysseialle vaniljapatriarkaatin rautaisten normien tuolle puolen. Kauppinen kertoo vähemmistöjen elämästä sellaisena kuin se on - ja sellaisena kuin sen pitäisi olla. Jokaisessa jaksossa hänen nahkadivaanilleen istahtaa myös kiinnostava vieras. Homotutkaa kuuntelemalla selviää, miksi vähemmistöille on tärkeää tuntea oma historiansa ja tietää, mihin perheeseen kuuluu. Kauppinen keskustelee vieraidensa kanssa myös siitä, miten eri queer-sukupolvet muuttavat maailmaa ja laventavat olemisen ja elämisen tapoja. Sarjan Ylelle tuottanut F-tuotanto Oy. Toimittaja ja käsikirjoittaja: Antti Kauppinen Tuottajat: Outi Kaartamo, Jonna Tapanainen Leikkaus: Outi Kaartamo, Jonna Tapanainen Äänisuunnittelu: Outi Kaartamo Musiikki: Tapani Kuusniemi, Yle Vastaava tuottaja: Sakari Silvola, Yle Sisältöhankinta Tilaaja: Saila Mattila, Yle Sisältöhankinta

Tästä Arenan linkkiin.

Ukrainan sateenkaariliike tarvitsee tukeamme! Ukrainan sateenkaari-ihmiset sekä sateenkaarijärjestöt tarvitsevat apua sekä Ukrainassa että naapurimaissa. ILGA Euroopan mukaan Ukrainasta pakenevien transihmisten, erityisesti naisten, tilanne on akuutti ja heidän oikeutensa turvaan tulisi taata. Rajan ylittäminen tilanteessa, jossa passissa oleva sukupuolimerkintä ja ulkoinen olemus eivät vastaa toisiaan, lisää riskiä väkivallalle ja syrjinnälle. Moni ei voi lähteä lainkaan.

Ruotsalainen  RFSL kertoo sateenkaari-ihmisten kohtaamista ongelmista Ukrainassa vuosien 2014-2015 konfliktin aikana. Kokemukset osoittavat, että sateenkaari-ihmiset ovat Ukrainassa erityisen haavoittuvassa asemassa. RFSL:n mukaan sateenkaari-ihmiset joutuivat konfliktin aikana maalitauluiksi ja moni heistä joutui pakenemaan kodeistaan. Maan sisäisinä pakolaisina he kohtasivat syrjintää. Heillä oli mm. vaikeuksia löytää asunto. Ukrainalaiset sateenkaarijärjestöt auttoivat silloin heitä.

Eurooppalaiset ja muut kansainvälisesti toimivat sateenkaarijärjestöt keräävät parhaillaan tietoja Ukrainasta ja ovat yhteydessä ukrainalaisiin sateenkaarijärjestöihin ja -aktivisteihin selvittääkseen, miten ukrainalaisia sateenkaari-ihmisiä voidaan konfliktissa tukea ja mitkä ovat parhaat keinot siihen. Ukrainan naapurimaissa toimivat sateenkaarijärjestöt järjestävät myös suoraa apua Ukrainasta pakeneville sateenkaari-ihmisille. Ukrainan sota vaikuttaa myös sateenkaari-ihmisten elämään Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Osa venäläisistä ja valko-venäläisistä osallistuu mm. sodan vastaisiin mielenosoituksiin, mikä voi altistaa heitä edelleen syrjinnälle ja vainolle. Sateenkaarijärjestöt näissä maissa jatkavat työtään vaikeissa olosuhteissa ja niiden työn tukeminen sodan aikana on myös tärkeää.

Konflikteissa ja sotatilanteissa sateenkaari-ihmiset ovat usein haavoittuvampien ryhmien joukossa ja sota vaikuttaa sateenkaari-ihmisten oikeuksiin. Sota ja jälleenrakennus hidastaa ihmisoikeuksien kehittymistä ja miehittäjävaltioiden sateenkaarivihamielinen politiikka voi viedä jopa kaikki jo saavutetut oikeudet. Rauha on edellytys sille, että demokratia ja ihmisoikeudet voivat kehittyä myönteisesti.

Ukrainassa toteutuu tällä hetkellä 19 % niistä lainsäädännöllisistä toimista, joilla sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuus ja oikeudet on turvattu. Ukraina on Eurooppalaisessa maavertailussa sijalla 39 (vertailussa 49 maata, Suomi sijalla 6).

Ukrainassa sateenkaari-ihmisiin ja aktivisteihin sekä sateenkaarioikeuksien kannattajiin kohdistuu viharikoksia ja vihapuhetta äärioikeistosta sekä konservatiivis-uskonnollisilta yhteisöiltä. Seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin kohdistuvia viharikoksia ole vielä kriminalisoitu, vaikka tähän suuntaan lainsäädäntöä on yritetty viedä. Kokoontumisvapaus Ukrainassa kuitenkin toteutuu ja sateenkaarijärjestöillä on mahdollisuuksia toimia. Esimerkiksi transmarssi Kievissä sai toteutua ilman välikohtauksia ja sitä suojeltiin raskailla poliisivoimilla. Maan ihmisoikeustrategiaan kuuluu lakiluonnoksen valmistelu sukupuolineutraalista rekisteröidystä parisuhteesta.

Tue Ukrainan sateenkaariliikettä tästä