Ajankohtaiset uutiset

Haluatko päästä mukaan viikkotiedotteen postituslistalle.

Tilaa viikkotiedote sähköpostiisi .

ryhmatoiminta@sateenkaariseniorit.fi    "viikkotiedote"

Näet muistutukset  viikon tapahtumista ja ryhmistä aina lauantaisin seuraavalle viikolle.

VTKLn ja Sateenkaarisenioreiden projektin kuulumiset:

Sateenkaariseniori-hanke alkanut Pohjois-Pohjanmaalla

Ainutlaatuinen hanke käynnistyy sateenkaarisenioreiden osallisuuden vahvistamiseksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Vanhustyön keskusliitossa on käynnistynyt maaliskuussa uusi kolmivuotinen hanke (2024-2026), jolla pyritään edistämään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden eli sateenkaarisenioreiden hyvinvointia Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Hankkeen tavoitteena on selvittää sateenkaarisenioreiden näkymättömyyden syitä sekä rakentaa sosiaalisen tuen muotoja ja vertaistukea. Hanketta toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariseniorit ry:n kanssa , Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella sen rahoittajana toimii STEA.

Hankkeen tavoitteena on sateenkaarisenioreiden osallisuuden lisääminen ja sosiaalisen tuen, kuten vertaistoiminnan, kehittäminen. Sateenkaariseniorit ovat haavoittuvassa asemassa ja kohtaavat moninaisia haasteita elämän eri osa-alueilla. Sateenkaarisenioreiden toimintakykyyn ja arkeen vaikuttavat mm. vähemmistöstressi, sisäistetty itsesyrjintä, toiseuden kokemukset sekä syrjintä ja sen pelko. Sateenkaariseniorit kohtaavat myös useampia riskitekijöitä yksinäisyydelle. Hankkeen toiminnalla pyritään lievittämään sateenkaarisenioreiden näkymättömyyden ja yksinäisyyden kokemuksia ja ennaltaehkäisemään syrjäytymistä sekä vahvistamaan sosiaalista hyvinvointia. Hankkeessa tullaan järjestämään vapaaehtois- ja vertaistoimintaa sateenkaarisenioreille Pohjois-Pohjanmaan eri kunnissa sekä verkossa. Vertaistoiminnalla pyritään saavuttamaan sateenkaarisenioreille merkityksellisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia.

Uudenlainen ryhmätoiminta lisää mahdollisuuksia kohdata uusia tuttuja läheltä että kauempaakin.

Sateenkaarisenioreiden lähiryhmät keskustelevat keskenään etäyhteyksin turvallisemmassa tilassa.

Lähde mukaa tapamaan vertaisia eripaikoissa tietotekniikan avulla helposti ja tuetusti.

Hieno lähtölaukaus uudenlaiseen ryhmäytymiseen ryhmissä. Sinun ei tarvitse muuta kuin lähteä ryhmän kokoontumispaikalle ja siellä on valmis yhteys muihin ryhmiin ja pääset keskustelemaan kaikkien osallistujien kanssa ryhmätiloissa keskenään.
Sateenkaarisenioreiden Hybridi-ryhmät.

Oletko yli 50-vuotias? Onko sinulla Itä-Suomen alueelle sijoittuvia sateenkaarimuistoja?

Etsin Koneen säätiön rahoituksella toteutettavaa sanataidehanketta varten yli 50-vuotiaita haastateltavia, joilla on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen elämään liittyviä omakohtaisia muistoja Itä-Suomen alueelta.

Hankkeen tarkoituksena on tallentaa ja tehdä näkyväksi itäsuomalaista sateenkaarihistoriaa sanataiteen keinoin. Haastattelujen pohjalta toteutetaan vuonna 2025 Pohjois-Karjalan alueella kiertävä tekstinäyttely sekä siihen liittyvä oheisjulkaisu. Lisäksi haastatteluja käytetään aineistona koulutettaessa pohjoiskarjalaisia vanhustyön toimijoita sateenkaarisensitiiviseen muistelu- ja sanataidetyöhön.
Haastattelut ovat luottamuksellisia, ja kaikki materiaali käsitellään siten, että yksittäisiä henkilöitä ei voi tunnistaa. Haastattelun pohjalta kirjoitetut muistitarinat tallennetaan haastateltavan luvalla Pohjois-Karjalan Setan arkistoon sekä Työväen Arkistoon.

Haastattelut toteutetaan vuoden 2024 aikana.
Ota yhteyttä tai kysy lisää:

Vuokko Sajaniemi
Kirjailija, sanataideohjaaja

sajaniemivuokko@gmail.com
puh. 041 706 1100

Olen Ida-Kaisa Svensson 5 vuoden maantieteenopiskelija ja teen maisteritutkielmaa. Teen tutkielmani seksuaalivähemmistöihin kuuluvien miesten kokemuksista 1980-luvun Helsingistä.

Olen kiinnostunut erityisesti kyseisten ryhmään kuuluvien ihmisten henkilökohtaisista kokemuksista, jotka liittyvät Helsingin keskustan alueella sijaitseviin paikkoihin. Tutkimustani varten tarkoituksenani on haastatella 5–10 Helsingissä 1980-luvulla asunutta miestä. Katsoin Ylen perjantai: Mikä homoudessa pelottaa jakson, jossa esiinnyit. Kiinnostuin sinun Sateenkaariseniorit yhdistyksestä ja teidän toiminnastanne. Olisin erittäin kiinnostunut sinun kokemuksistasi 1980-luvun Helsingistä. Olisitko kiinnostunut osallistumaan tutkimukseeni ja kertomaan kokemuksistasi? Jos et ole itse halukas haastateltavaksi, olisiko sinulla suositella jotakin toista haastateltavaa (esimerkiksi henkilöitä sateenkaarisenioreista). Olisin myös kiinnostunut haastattelemaan Hemmi Palmia kenet näin Suomi on queer -dokumenttisarjassa Yle Areenasta ja huomasin että hän on mukana Sateenkaarisenioreissa. En kuitenkaan löytänyt hänen yhteystietoja ja ajattelin että voisitko välittää haastattelupyyntöni hänelle tai antaa hänen yhteystiedot (sähköpostin) jotta voisin ottaa häneen yhteyttä?

Haastatteluja käsitellään koko tutkimuksen aikana anonyymisti eikä tutkimukseen osallistuvien henkilöllisyys tule esiin loppujulkaisussa.

Aikomuksena on tehdä kävelyhaastattelut Helsingin keskustan alueella, jolloin haastateltava voi vapaasti kertoa kokemuksistaan tietyissä paikoissa. Kävelyhaastattelun sijaan voidaan haastattelu tehdä haastateltavan haluamassa paikassa esimerkiksi kahvilassa tai henkilön kotona. Haastattelun kesto on arvioltaan 1–2 tuntia. Haastattelut nauhoitetaan myöhempää analysointia varten. Haastattelu aineisto säilytetään tutkimusprojektin ajan suojatulla ulkoisella kovalevyllä. Tutkimusaineisto hävitetään asianmukaisesti tutkimusprojektin päätyttyä.

Työtäni ohjaa yliopistonlehtori Juho Luukkonen, hän antaa myös mielellään lisätietoja tutkimuksesta.

Mikäli olet halukas osallistumaan haastatteluun tai osaat suositella jotakin toista, otathan yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse.

Sateenkaariseniori-hanke alkanut Pohjois-Pohjanmaalla

Vanhustyön keskusliitossa on käynnistynyt maaliskuussa uusi kolmivuotinen hanke (2024-2026), jolla pyritään edistämään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden eli sateenkaarisenioreiden hyvinvointia Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Hankkeen tavoitteena on selvittää sateenkaarisenioreiden näkymättömyyden syitä sekä rakentaa sosiaalisen tuen muotoja ja vertaistukea. Hanketta toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariseniorit ry:n, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja Transfeminiinit ry:n kanssa ja sen rahoittajana toimii STEA.

Hankkeella halutaan myös lisätä alueen asukkaiden, ikääntyneiden parissa toimivien toimijoiden sekä hyvinvointialueen ammattilaisten tietoisuutta sateenkaarisenioreista ja sitä kautta edistää sateenkaarisenioreiden yhdenvertaisuutta. Ammattilaisten yhdenvertaisuus- ja sateenkaariosaamista lisäämällä edistetään palveluiden sosiaalista saavutettavuutta ja madalletaan sateenkaarisenioreiden osallistumisen kynnystä. Hankkeen aikana toteutetaan myös selvitys sateenkaarisenioreiden näkymättömyyden ja syrjäytymisen kokemuksista Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella sekä pyritään paikantamaan keinoja kokemusten leivittämiseksi.